Nawigacja
Wyrwane z Listy "Czuwaj" - jak założyć portal Szczepu !
Czuwajcie,
ponizej opisze funkcje strony/portalu/witryny naszego przyszlego
pilznenskiego szczepu, jakie sie nam marza i prosze o odpowiedz na pytanie,
czy takie opcje sa mozliwe do uzyskania i w jakim programie trzebaby te
strone wykonac? Zdaje sobie sprawe, ze prawdopodobnie bedziemy musieli
wykupic platny serwer i na pewno poprosic jakiegos informatyka o wykonanie,
ale najpierw chce sie dowiedziec, czy to jest w ogole wykonalne:)

Marzy mi sie taki portal szczepu, w ktorym bedzie czesc oficjalna dla
wszystkich (z linkami, niekoniecznie podstronami dla
rodzicow/sponsorow/chetnych do pomocy) oraz inne czesci nie dla
wszystkich. Interesuje mnie takie rozwiazanie, gdzie odpowiedzialnosc za
aktualizacje bedzie spoczywac na jak najwiekszej liczbie osob (innymi slowy
chce siebie i kadre uwolnic od papierow ale tez mejli i
zalacznikow, zeby jak najwiecej rzeczy bylo w sieci). Konkretnie:

- baza danych osobowych - kazdy harcerz sam sie loguje i wprowadza swoje
dane teleadresowe plus kariera harcerska, stopnie i sprawnosci, do tego
skarbnik wprowadza mu skladki i akcje zarobkowe. Kazdy harcerz widzi sam
siebie i edytuje sam siebie (poza skladkami/finansami/funkcja); zastepowy
widzi/edytuje caly zastep (czyli ma szerszy dostep), druzynowy druzyne,
szczepowy wszystkich. Byc moze te rzeczy ma zapewnic EWIDENCJA ZHP, ale
kiedy i w jakim zakresie?

- kalendarz imprez szczepu jakos powiazany z planami pracy druzyn, a nawet
zastepow (sama nie wiem jak to powiazanie mialoby wygladac) - kalendarz w
zasadzie moglby byc dostepny dla wszystkich jesli chodzi o edycje,
z opcja jak-sie-zapiszesz-bede-ci-przypominac-o-imprezach np. 48 godzin
przed

- miejsce na rozkazy komendanta szczepu i druzynowych, w jakims wygodnym
formacie (zeby byly zarowno widoczne na stronie jak i do sciagniecia, ale
nie do edycji, czyli pewnie pdf a nie doc - najlepiej, zeby system
sam konwertowal); tez miejsce na inne dokumenty, np. konstytucje szczepu

- galeria zdjec, w rozsadnej wielkosci (do szybkiego przegladania, ale
rozmiary takie, zeby szczegoly byly widoczne) z mozliwoscia ladnego
opisania, no i rozne kategorie
zdjec z mozliwoscia latwego dodawania przez rozne osoby

- forum z roznymi opcjami dostepu, czyli dla ogolu ludzi bez logowania - a
moze po prostu ksiega gosci; dla szeregowych z dostepem wszystkich w
szczepie, dla kadry z dostepem tylko dla kadry...

- kronika wirtualna - ale chyba nic takiego jeszcze nigdzie nie widzialam?

- blogi, ale chyba najnizszy poziom to zastepy, bo jakby tak kazdy harcerz
mial miec swoj blog, to masakra...

- i zeby nie bylo zadnych reklam, poza wybranymi przez nas bannerami:)

Bardzo mi sie podoba strona tegorocznego Arsenalu, maksymalnie przyjazna i
konkretna, a do tego ladna graficznie:) Obecna strona ZHP - musze sie do
niej przyzwyczaic...

Mysle, ze znajdziemy u siebie jakichs informatykow, ktorzy naucza harcerzy
stworzyc, a potem administrowac takim portalem. Tak wiec chcialabym tylko
informacje, jakie narzedzia, jakie programy mamy uzywac
(albo z jakich wybierac):)

Z gory dziekuje za odpowiedz
pozdrawiam wiosennie
Barbara Wojtaszek,
wkrotce komendantka 1 Pilznenskiego Szczepu:)

Basiu to wszystko jest do zrobienia, nawet bez specjalistycznych
informatyków! :)

Potrzebny jest wykupiony serwer z bazą danych, darmowych dobrych
raczej nie ma, ja polecam z mojej strony http://superhost.pl/

Ale jest też wiele innych rozwiązań. Kiedyś Marcin Goleman prowadził
program tańszych kont dla środowisk harcerskich - harcnet, ale to już
nie działa. Zresztą koszt takiego serwera to w najtańszej wersji
kilkadziesiąt złotych rocznie, więc to żaden koszt dla szczepu,
prawda?

Kiedy już będziecie mieli serwer trzeba na nim postawić stronę, a
raczej serwis. Polecam jeden z darmowych systemów CMS, czyli taki
który się wgrywa na serw a potem tylko konfiguruje dogrywając różne
moduły.

Ja oczywiście polecam JOOMLĘ (joomla.org, joomla.pl), szczególnie
tutaj, bo macie rozbudowane wymagania (i bardzo fajną wizję! :). Do
tego różne komponenty, które można ściągnąć ze strony
extensions.joomla.org. Większość z nich ma tłumaczenia, trzeba
poszukać na stronie polskiej która podałem i forum. (Ale są inne
systemy CMS które też mozna wykorzystać ;)

Systemy takie mają budowę modułową. Najpierw stawia się główny system
(pozwalający dodawać podstrony statyczne, czy np bloga - kronikę,
obsługujący logowanie, itp) a potem dodatkowe funkcjonalności.

I tak można dodać moduł forum, moduł "community builder" obsługujący
zaawansowane właściwości użytkowników (można dodawać własne pola, np
stopień i inne takie), a nawet dodawać różne inne bajery znane z
portali społecznościowych.

Kronika - system blogów wbudowany w joomlę, lub specjalne moduły do
blogowania - spoko.

Co do wyglądu serwisu - tu by trzeba zaingerować "najgłębiej" - ale
można wybrać jakąś darmową templatkę i przerobić na harcerską. To
pewnie nie będzie jakoś bardzo bardzo śliczne, choć zależy kto to
będzie oczywiście robił. Samo instalowanie templatki jest bajecznie
proste.

***

Słowem - musisz mieć kilku chętnych chłopaków (lub dziewczyny!) którzy
nauczą się obsługi tego systemu. Jeśli mocno przysiądą to w kilka
tygodni wszystko powinno grać. Nie trzeba być stricte informatykiem i
znać się na tworzeniu stron, ale podstawowa wiedza jest potrzebna.
Przydałby się grafik, jeśli nie - można zawsze też zamówić (w ramach
może grantu jakiegoś? :D) design strony. Jest trochę grafików -
instruktorów i byłych harcerzy których znam, którzy za pewną opłatą
(to jest sporo roboty, więc pewnie za friko zupełnie nie) zrobią
harcerski design.

O to chyba tyle, mam nadzieję, że byłem pomocny. Jeśli chłopaki będa
mieli pytania to mogą zawsze się mnie spytać, w miarę możliwości
odpowiem (dziewczyny tym bardziej hehe).

pozdrawiam
g00rek


Social Sharing: Facebook Google Tweet This

1
sikor dnia maja 11 2009 14:25:35

Ja osobiście wolę php-fusion. Prostszy, czytelniejszy i dużo bardziej intuicyjny. W każdym razie na stronę szczepu zdecydowanie nadaje się CMS.

Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.