Nawigacja
Artykuły: O Metodzie
hm prof Bogusław Śliwerski: Harcerstwo jako wielka gra o demokrację

 Harcerstwo jako wielka gra o demokracjÄ™



MarzyliÅ›my o paÅ„stwie demokratycznym i walczyliÅ›my o demokracjÄ™, toteż wzmocnienie praw spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnych do nadzoru i interweniowania w funkcjonowanie edukacji publicznej, wspieranie dziaÅ‚alnoÅ›ci organizacji pozarzÄ…dowych (w tym harcerstwa) staÅ‚o siÄ™ w okresie III RP jednym z najbardziej kontrowersyjnych projektów demokratyzowania także tego obszaru codziennego życia oraz peÅ‚nienia ról spoÅ‚ecznych przez naturalnych, spoÅ‚ecznych i profesjonalnych pedagogów, wychowawców. 

 


hm dr Tadeusz Perzanowski: Metoda harcerska...

 

Metoda HARCERSKA (pod rozwagÄ™ drużynowych i delegatów na Nadzwyczajny Zjazd ZHP)

hm dr Tadeusz Perzanowski

 

Metoda harcerska budzi różne refleksje, skÅ‚ania do formuÅ‚owania sprzecznych opinii. Warto pamiÄ™tać, że metoda harcerska jest metodÄ… praktycznÄ…, motywujÄ…cÄ… harcerza do aktywnoÅ›ci w dziaÅ‚aniu przez przeżywanie, nie poddaje siÄ™ ...



Olgierd Fietkiewicz: Metoda dla dorosłych harcerzy

(...)  jak odnieść siÄ™ do tych wszystkich ludzi, którzy byli harcerzami i wÄ™drownikami, a nastÄ™pnie nie poczuli w sobie powoÅ‚ania do harcerskiego instruktorowania, którzy weszli w życie dorosÅ‚e, pracujÄ… i zarabiajÄ…, nie kontynuujÄ… wprawdzie przynależnoÅ›ci organizacyjnej do ZHP, nawet w ruchu przyjacióÅ‚ - ale uznali za swój - system wartoÅ›ci harcerstwa i osobiÅ›cie uznajÄ… siÄ™ nadal za harcerzy - harcerki ?  (....)


Wilk Ojciec: Gawęda O Ogrodzie, Ogrodniku i Róży...

O Ogrodzie, Ogrodniku i Róży...


 Pewnego piÄ™knego dnia Ogrodnik szedÅ‚ spacerkiem przez ogród. Ten ogród byÅ‚ stosunkowo mÅ‚ody chociaż zapewne patrzÄ…c z punktu widzenia jego mieszkaÅ„ców byÅ‚ niezwykle stary. Jednak Ogrodnik byÅ‚ znacznie starszy. On po prostu byÅ‚ zawsze...


hm. Dariusz ZajÄ…czkowski: Gra o stopnie

Gra o stopnie


Kubek gorÄ…cej herbaty. Leży przede mnÄ… otwarta Strategia ZHP, obok aktualny System Stopni Instruktorskich. Wieczorne dumanie nad istotÄ… rozwoju instruktora. DziesiÄ…tki pytaÅ„, które zadaje sobie wielu odpowiedzialnych instruktorów. ...


hm. Kamil Makos: Obrzędowość w instruktorskim gronie

Obrzędowość w instruktorskim gronie...


Przez kilka ostatnich lat miaÅ‚em przyjemność pracować w komisji stopni instruktorskich jednego z mazowieckich hufców. ByÅ‚y to lata wspaniaÅ‚ej przygody, oraz wielu przemyÅ›leÅ„....


hm. Agnieszka Rytel: Człowiek czy/i zadanie

Człowiek czyli zadanie



Zmotywowany czÅ‚owiek i zrealizowane zadanie to czasem dwa zupeÅ‚nie różne cele do osiÄ…gniÄ™cia. CzÄ™sto nawet bardzo od siebie odlegÅ‚e i zupeÅ‚nie siÄ™ wykluczajÄ…ce.
Z drugiej strony, jeżeli motywacja nie jest niszczona przez brak spokoju i wsparcia podczas realizacji celu, co stoi na przeszkodzie by wszystkie nasze oczekiwania były zbieżne z celami określonymi w zadaniu. ...


ćwik Franciszek: Od wędrownika do instruktora, czyli ścieżka Misją przepełniona

Od wędrownika do instruktora,

czyli ścieżka Misją przepełniona

 

Nasze wÄ™drownicze życie polega na ciÄ…gÅ‚ym odnajdywaniu pola do sÅ‚użby. Dla wielu z nas może siÄ™ nim okazać praca harcerskiego Instruktora-Wychowawcy. Jednak by sprawdzić siÄ™ na tym placu boju, trzeba siÄ™ wpierw odpowiednio przygotować. Temu sÅ‚uży wÅ‚aÅ›nie próba instruktorska. ...


hm. Anna Andrzejewska: Nie dotkniesz, a zobaczysz - o postawie instruktorskiej

Nie dotkniesz, a zobaczysz - o postawie instruktorskiej


MOTTO: John C. Maxwell - "Mały człowieczek"

„MaÅ‚y czÅ‚owieczek idzie w me Å›lady,
Pyta o drogÄ™, prosi o rady;
Zbłądzić nie mogę, choćby się chciało,
Bo pójdzie za mnÄ… pewnie i Å›miaÅ‚o.

Oczka swe ciÄ…gle na mnie obraca,
I naśladuje, to jego praca.
Jestem wyroczniÄ… i nie ma rady,
Mały człowieczek idzie w me ślady.

W wiosennym słońcu, w zimowym śniegu,
Rzeźbię i tworzę, w marszu i w biegu
Na długie lata przyszłej dekady
CzÅ‚owieczka, który idzie w me Å›lady”



hm. Kasia Kurowska: Naturalność w próbie instruktorskiej

Naturalność w próbie instruktorskiej

 

PrzemierzajÄ…c czeluÅ›cie internetu zdarza mi siÄ™ czÄ™sto wejść na strony różnych hufców. PrzeglÄ…dam dostÄ™pne tam dokumenty, trochÄ™ z ciekawoÅ›ci, trochÄ™ w poszukiwaniu inspiracji i rozwiÄ…zaÅ„ mogÄ…cych mieć zastosowanie w moim Å›rodowisku. Z racji peÅ‚nionych funkcji odwiedzam miÄ™dzy innymi podstrony dotyczÄ…ce pracy Komisji Stopni Instruktorskich. I faktycznie, znajdujÄ™ czÄ™sto interesujÄ…ce materiaÅ‚y, np. naprawdÄ™ dobrze opracowane poradniki dla opiekunów prób. Częściej jednak znajdujÄ™ moje „ulubione” karty próby ...


Z sieci: Gimnazja w niebyt - a Haesi?

Z expose rzÄ…dowego...

Koniec gimnazjów, spirala nauki 3x4 zamiast 4x3, likwidacja godzin "karcianych” rodzice wybierajÄ… czy od 6 czy od 7 lat do szkoÅ‚y...

I na naszej fejsbukowej stronie rozgorzała dyskusja!


hm. Janusz Sikorski: postawy, surviwal i ... puszczaństwo?

Postawy, surviwal i ... puszczaństwo?

 

Jako, że za dwie godzinki przychodzi do mnie "banda" 16 dzieciaków (klasa 2f) na zajÄ™cia o "indianerach" (zupeÅ‚nie nie wiem dlaczego, ale może ma z tym coÅ› wspólnego fakt, że mam koÅ‚o domu tipi ;) )  BÄ™dzie krótko, chociaż temat dosyć szeroki. 


Witold Pietrusiewicz: Zmienić stopnie ale ... - 10 lat później

Ten artykuł pochodzi z archiwum HR-a (z okresu "przejściowego"). Postał w trakcie zmian w systemie metodycznym ZHP. Ale po 10 latach okazuje się że nadal jest w dużym stopniu aktualny.


Maciej Pietraszczyk: Kogo kocham, kogo lubiÄ™ cz. 2
Poznaliśmy podstawowe pojęcia, które potrzebne nam są przy opisie nieformalnej struktury naszej drużyny. Jak teraz sprawdzić, jak ta struktura wygląda? Kto kogo kocha, lubi lub szanuje?