Nawigacja
Artykuły: O Metodzie
hm prof Bogusław Śliwerski: Harcerstwo jako wielka gra o demokrację

 Harcerstwo jako wielka gra o demokrację



Marzyliśmy o państwie demokratycznym i walczyliśmy o demokrację, toteż wzmocnienie praw społeczności lokalnych do nadzoru i interweniowania w funkcjonowanie edukacji publicznej, wspieranie działalności organizacji pozarządowych (w tym harcerstwa) stało się w okresie III RP jednym z najbardziej kontrowersyjnych projektów demokratyzowania także tego obszaru codziennego życia oraz pełnienia ról społecznych przez naturalnych, społecznych i profesjonalnych pedagogów, wychowawców. 

 


hm dr Tadeusz Perzanowski: Metoda harcerska...

 

Metoda HARCERSKA (pod rozwagę drużynowych i delegatów na Nadzwyczajny Zjazd ZHP)

hm dr Tadeusz Perzanowski

 

Metoda harcerska budzi różne refleksje, skłania do formułowania sprzecznych opinii. Warto pamiętać, że metoda harcerska jest metodą praktyczną, motywującą harcerza do aktywności w działaniu przez przeżywanie, nie poddaje się ...



Olgierd Fietkiewicz: Metoda dla dorosłych harcerzy

(...)  jak odnieść się do tych wszystkich ludzi, którzy byli harcerzami i wędrownikami, a następnie nie poczuli w sobie powołania do harcerskiego instruktorowania, którzy weszli w życie dorosłe, pracują i zarabiają, nie kontynuują wprawdzie przynależności organizacyjnej do ZHP, nawet w ruchu przyjaciół - ale uznali za swój - system wartości harcerstwa i osobiście uznają się nadal za harcerzy - harcerki ?  (....)


Wilk Ojciec: Gawęda O Ogrodzie, Ogrodniku i Róży...

O Ogrodzie, Ogrodniku i Róży...


 Pewnego pięknego dnia Ogrodnik szedł spacerkiem przez ogród. Ten ogród był stosunkowo młody chociaż zapewne patrząc z punktu widzenia jego mieszkańców był niezwykle stary. Jednak Ogrodnik był znacznie starszy. On po prostu był zawsze...


hm. Dariusz Zajączkowski: Gra o stopnie

Gra o stopnie


Kubek gorącej herbaty. Leży przede mną otwarta Strategia ZHP, obok aktualny System Stopni Instruktorskich. Wieczorne dumanie nad istotą rozwoju instruktora. Dziesiątki pytań, które zadaje sobie wielu odpowiedzialnych instruktorów. ...


hm. Kamil Makos: Obrzędowość w instruktorskim gronie

Obrzędowość w instruktorskim gronie...


Przez kilka ostatnich lat miałem przyjemność pracować w komisji stopni instruktorskich jednego z mazowieckich hufców. Były to lata wspaniałej przygody, oraz wielu przemyśleń....


hm. Agnieszka Rytel: Człowiek czy/i zadanie

Człowiek czyli zadanie



Zmotywowany człowiek i zrealizowane zadanie to czasem dwa zupełnie różne cele do osiągnięcia. Często nawet bardzo od siebie odległe i zupełnie się wykluczające.
Z drugiej strony, jeżeli motywacja nie jest niszczona przez brak spokoju i wsparcia podczas realizacji celu, co stoi na przeszkodzie by wszystkie nasze oczekiwania były zbieżne z celami określonymi w zadaniu. ...


ćwik Franciszek: Od wędrownika do instruktora, czyli ścieżka Misją przepełniona

Od wędrownika do instruktora,

czyli ścieżka Misją przepełniona

 

Nasze wędrownicze życie polega na ciągłym odnajdywaniu pola do służby. Dla wielu z nas może się nim okazać praca harcerskiego Instruktora-Wychowawcy. Jednak by sprawdzić się na tym placu boju, trzeba się wpierw odpowiednio przygotować. Temu służy właśnie próba instruktorska. ...


hm. Anna Andrzejewska: Nie dotkniesz, a zobaczysz - o postawie instruktorskiej

Nie dotkniesz, a zobaczysz - o postawie instruktorskiej


MOTTO: John C. Maxwell - "Mały człowieczek"

„Mały człowieczek idzie w me ślady,
Pyta o drogę, prosi o rady;
Zbłądzić nie mogę, choćby się chciało,
Bo pójdzie za mną pewnie i śmiało.

Oczka swe ciągle na mnie obraca,
I naśladuje, to jego praca.
Jestem wyrocznią i nie ma rady,
Mały człowieczek idzie w me ślady.

W wiosennym słońcu, w zimowym śniegu,
Rzeźbię i tworzę, w marszu i w biegu
Na długie lata przyszłej dekady
Człowieczka, który idzie w me ślady”



hm. Kasia Kurowska: Naturalność w próbie instruktorskiej

Naturalność w próbie instruktorskiej

 

Przemierzając czeluście internetu zdarza mi się często wejść na strony różnych hufców. Przeglądam dostępne tam dokumenty, trochę z ciekawości, trochę w poszukiwaniu inspiracji i rozwiązań mogących mieć zastosowanie w moim środowisku. Z racji pełnionych funkcji odwiedzam między innymi podstrony dotyczące pracy Komisji Stopni Instruktorskich. I faktycznie, znajduję często interesujące materiały, np. naprawdę dobrze opracowane poradniki dla opiekunów prób. Częściej jednak znajduję moje „ulubione” karty próby ...


Z sieci: Gimnazja w niebyt - a Haesi?

Z expose rządowego...

Koniec gimnazjów, spirala nauki 3x4 zamiast 4x3, likwidacja godzin "karcianych” rodzice wybierają czy od 6 czy od 7 lat do szkoły...

I na naszej fejsbukowej stronie rozgorzała dyskusja!


hm. Janusz Sikorski: postawy, surviwal i ... puszczaństwo?

Postawy, surviwal i ... puszczaństwo?

 

Jako, że za dwie godzinki przychodzi do mnie "banda" 16 dzieciaków (klasa 2f) na zajęcia o "indianerach" (zupełnie nie wiem dlaczego, ale może ma z tym coś wspólnego fakt, że mam koło domu tipi ;) )  Będzie krótko, chociaż temat dosyć szeroki. 


Witold Pietrusiewicz: Zmienić stopnie ale ... - 10 lat później

Ten artykuł pochodzi z archiwum HR-a (z okresu "przejściowego"). Postał w trakcie zmian w systemie metodycznym ZHP. Ale po 10 latach okazuje się że nadal jest w dużym stopniu aktualny.


Maciej Pietraszczyk: Kogo kocham, kogo lubię cz. 2
Poznaliśmy podstawowe pojęcia, które potrzebne nam są przy opisie nieformalnej struktury naszej drużyny. Jak teraz sprawdzić, jak ta struktura wygląda? Kto kogo kocha, lubi lub szanuje?